Sökning: "Verklighetsnära arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Verklighetsnära arbetssätt.

  1. 1. Naturen som resurs inom matematikundervisning : En kvalitativ studie om hur lärare F-3 uppfattar utomhusmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jennie Asplund; [2023]
    Nyckelord :Praktiskt arbete; Utomhusmatematik; Utomhuspedagogik; Verklighetsnära arbetssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ta reda på hur utomhusmatematik används av lärare i årskurs F-3. Sju intervjuer har genomförts med F-3 lärare för att ta reda på hur de uppfattar naturen som resurs i matematikundervisning samt vilka fördelar och nackdelar de anser finns med utomhusmatematik. LÄS MER

  2. 2. Laborativa arbetssätt inom matematikundervisningen : En systematisk litteraturstudie om betydelsen av laborativa arbetssätt med taluppfattning i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecca Andelius; Erica Linnér; [2019]
    Nyckelord :Matematik; laborativt; konkretisera; taluppfattning; arbetssätt;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie om betydelsen av laborativa arbetssätt för effektiv utveckling av elevers taluppfattning. Syftet med denna studie är att synliggöra om och hur laborativa arbetssätt gynnar mellanstadieelevers taluppfattning utifrån ett konstruktivistisk synsätt. LÄS MER

  3. 3. ”Alltså, det var ju ganska lätt. Det är det som gör det roligt.” : En studie om hur flerspråkiga elever i årskurs 5 upplever och fullgör olika typer av matematikuppgifter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Åsalie Frank; Rania Kaskas; [2013]
    Nyckelord :Matematik; kultur; flerspråkighet; elevers upplevelser; förståelse;

    Sammanfattning : Studier visar att resultaten i matematik för flerspråkiga elever är sämre än de för elever med svensk bakgrund. Därför syftar studien till att ge exempel på hur några flerspråkiga elever i årskurs 5 fullgör och upplever olika typer av matematikuppgifter. Tre fallstudier utförs ur barns perspektiv med 12 elever från tre skolor. LÄS MER

  4. 4. Laborativ geometriundervisning i olika åldersgrupper : En intervjustudie med lärare från förskola till gymnasium

    M1-uppsats, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Robert Hermansson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt; praktisk matematik; åldersjämförelse; ökad förståelse;

    Sammanfattning : Utvärderingar visar att svenska elevers kunskaper i geometri har försämrats under de senaste decennierna och att dagens elever upplever geometri som ett av de svårare områdena i matematikkurserna. Samtidigt finns det forskningsresultat som säger att laborativa arbetsformer kan öka elevernas intresse, motivation, inställning och självförtroende gällande matematikämnet. LÄS MER

  5. 5. Projektarbete i skolan – ett elevaktivt sätt att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sara Holfve; [2011]
    Nyckelord :Projektarbete; projektbaserat; ämnesintegrerat; elevaktivt; verklighetsnära;

    Sammanfattning : Mitt syfte med det här examensarbetet har varit att undersöka projektbaserad undervisning ur ett elevperspektiv. Jag har gjort en kvalitativ undersökning där jag har intervjuat nio elever på en gymnasieskola om deras syn på arbetssättet som man använder där, nämligen projektbaserat och ämnesintegrerat. LÄS MER