Sökning: "begrepp antiken"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden begrepp antiken.

  1. 6. Måste sälarna ha flytväst? En retorisk analys av budskap i sex samtida bilderböcker

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Yrsa Winbergh; [2011-06-21]
    Nyckelord :retorisk analys; barnlitteratur; barnboksdebatt;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats har varit att undersöka ett mindre antal böcker med utgångspunkt i två debatter om barnlitteratur från 2008 respektive 2010 och de åsikter om barnböckers eventuellt tillrättalagda budskap och värderingar som förs fram i dessa. Genom att analysera ett antal samtida bilderböcker har min önskan varit att se dels om dagens bilderböcker kan anses bära på diverse ”lämpliga” budskap, som debatterna påstår, dels hur dessa ”lämpliga” budskap i sådana fall framkommer. LÄS MER

  2. 7. Den utopiska samhällsvisionens utveckling, från anarki till totalitär regim : Litteratur i urval om utopiernas metamorfos, från utopi till dystopi

    Kandidat-uppsats, Institutionen för språk och litteratur, SOL

    Författare :Ursula Glansholm; [2011]
    Nyckelord :Utopi Dystopi Litteratur Samhällstendenser;

    Sammanfattning : Abstract Utopin betecknar det ideala landet där rättvisa råder. Det klasslösa samhället är uppbyggt på självhushållning och maximen bygger på frihet, jämlikhet och broderskap, en grundtanke föregripande den franska revolutionen. LÄS MER

  3. 8. Tala är guld? : Om utrymmet för deliberativa samtal i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Anna-Maria von Stedingk Wigren; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med uppsatsen var att utifrån en utredning av vad begreppen deliberation och demokrati kan betyda i ett skolperspektiv undersöka vilka öppningar, efterfråganden och eventuella hinder för användningen av deliberation i undervisningen som kunde finnas i grundskolans styrdokument. Frågorna som låg till grund för att besvara syftet rörde vad deliberation och demokrati kan betyda i en utbildningssituation, vad begreppen har med varandra att göra och om man kan spåra innehållet i begreppen i grundskolans styrdokument. LÄS MER