Sökning: "bränsleförbrukning fartyg"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden bränsleförbrukning fartyg.

  1. 1. Ett batterihybridfartygs driftsmöjligheter : Hur Coey Viking bör operera

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Axel Olausson; Niclas Prahl; [2021]
    Nyckelord :Shore power; Battery hybrid; Maritime LNG-running; Peak-shaving; Landströmsanslutning; Batterihybrid; Maritim LNG-drift; Peak-shaving;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet var att undersöka hur ett nyproducerat batterihybridfartyg av PSV-typ (plattform supply vessel) bör operera för att uppnå en så energieffektiv drift som möjligt utan att äventyra säkerhet eller redundanskrav. Att framföra ett fartyg så energieffektivt som möjligt är något som är av hög prioritet till sjöss, dels ur ett ekonomiskt perspektiv men även ur miljösynpunkt, då sjöfartsbranschen ständigt arbetar för en minskad miljöpåverkan. LÄS MER

  2. 2. Waste heat recovery systems : Fuel energy utilisation for a marine defence platform

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för maskinteknik

    Författare :Filip Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :Waste heat; Efficiency; Energy; Thermal energy storage; Marine; Restvärme; Verkningsgrad; Energi; Termisk energilagring; Marin;

    Sammanfattning : This report is a thesis for BTH in collaboration with the company Saab Kockums AB. In order to meet future environmental and economical demands, a vessel must reduce its fuel consumption to have a smaller climate impact and save money. LÄS MER

  3. 3. Fördelar och nackdelar med HVO inom sjöfarten : En undersökning om hur HVO ur drift- och miljösynpunktstår sig mot traditionell diesel och tjockolja.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Viktor Jonsson; Emil Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Emission; HVO; Biofuel; Operation; Fuel; Vessel; Ship; HVO; Biobränsle; Utsläpp; Drift; Fartyg;

    Sammanfattning : Det här arbetet bygger på en litteraturstudie från föregående arbeten som handlar om biobränslet HVO och dess funktion vid drift av flera olika typer av dieselmotorer. Författarna till arbetet har tittat på de för- och nackdelar som föreligger vid drift på HVO och gjort jämförelser med diesel och HFO vilka dominerar inom sjöfarten idag. LÄS MER

  4. 4. Flettner-rotorer : Medvind oavsett vindriktning?

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Alexander Jernberg; Henrik Hellström; [2015]
    Nyckelord :Flettner-rotorer;

    Sammanfattning : Vinden har använts för att driva fartyg framåt i årtusenden. Dock har de praktiska fördelarna med moderna framdrivningssystem inneburit att segel helt försvunnit från dagens handelsfartyg. LÄS MER

  5. 5. Fartförlust på grunt vatten : En jämförelse av bränsleförbrukning och tidsåtgång för rutter med olika djup och distans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

    Författare :Måns Annerstedt; Axel Apoy; [2015]
    Nyckelord :Hydrodynamic effects; hydrodynamics; speed loss; squat; distance; shallow water; confined waters; fuel consumption; fuel efficiency; fuel economy; Hydrodynamiska effekter; hydrodynamik; fartförlust; squat; distans; grunt vatten; nedsänkning; begränsat vatten; bränsleförbrukning; bränsleekonomi;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om den fartförlust och därmed den ökade energiförbrukningen som drabbar fartyg på grunt vatten. Syftet var att ta reda på hur mycket kortare en grund passage behöver vara för att den ska vara ett bättre alternativ än en lång och djup rutt med hänsyn till bränsleförbrukning och tidsåtgång. LÄS MER