Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Lärares ledarskap

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Åsa Fouganthine; [2018]
    Nyckelord :teachers`leadership; leadership in the classroom; teachers professional learning; Lärares ledarskap; ledarskap i klassrummet; lärares kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Studien baseras på följande frågor för undersökning: Vilka samband finns mellan lektionsstruktur och höga förväntningar? Vilka samband finns mellan lektionsstruktur och positiva relationer med eleverna? Vilka samband finns mellan lektionsstruktur kompetensutveckling? Vilka samband finns mellan höga förväntningar och kompetensutveckling? Vilka köns-erfarenhets- och kompetensskillnader finns i relation till a) struktur b) höga förväntningar c) positiva relationer d) kompetensutveckling? Den teoretiska delen identifierar fyra fokuskategorier vilka definierar framgångsrika ledargärningar hos lärare. Den empiriska delen genomfördes i en liten kommun i Sverige och innehöll en enkät där lärare skattar sig kring sitt ledarskap i fyra fokuskategorier. LÄS MER

  2. 2. Hur pedagoger använder ledarskapet för att skapa motivation i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Andreas Örnehag; [2012]
    Nyckelord :Motivation; ledarskap och ledarskapsverktyg;

    Sammanfattning : Örnehag, A. (2012) Hur pedagogerna använder ledarskapet för att skapa motivation i klassrummet. LÄS MER

  3. 3. ”Dom ska ju vara både snälla och stränga” Den mest omtyckta ledarstilen hos lärare – utifrån ett elevperspektiv

    C-uppsats,

    Författare :Sofia Wallin; Linda Andersson; [2010]
    Nyckelord :elevperspektiv; ledarstil;

    Sammanfattning : ______________________________________________________________________Hur väl medvetna är eleverna om lärarnas arbetsinsats? Kan de uttala sig alls om hur detycker att en lärare ska agera i klassrummet? Vi vill fråga eleverna vad de tyckerkännetecknar en bra lärare.Våra frågeställningar är: Vilken ledarstil föredrar elever i årskurs 4 hos sina lärare?Varför föredrar de den ledarstilen?Vi har valt att genomföra samtalsintervjuer med två grupper av elever i årskurs 4. LÄS MER

  4. 4. Kan Idrotten användas som hjälpmedel för elever med överaktivitet? Jenny Karlsson , Pehtra Pettersson

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare : [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Huvudsyftet med vår undersökning är att få svar på om idrotten i skolan kan användas sompedagogiskt hjälpmedel i undervisningen av överaktiva elever. Vi gör en intervjuundersökningmed lärare i en specialklass med endast överaktiva elever, samt en enkätundersökning blandlärare i grundskolan, högstadiet och gymnasieskolan. LÄS MER

  5. 5. Auktoritet och ledarskap i klassrummet

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Maria Runesson; Sofia Andersson; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Vårt syfte med detta examensarbete är att undersöka vilken betydelse lärare anser att deras auktoritet och ledarskap har för elevers lärande. Vi vill också undersöka vilka kompetenser de anser kännetecknar en god auktoritet och ett gott ledarskap i klassrummet samt hur de anser att lärare kan få auktoritet utan att vara auktoritära. LÄS MER