Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Specialpedagogens roll – fokus på det friska genom yrkesspråkets intentioner

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gabriella Haramaty; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsans nya uppdrag; Frisk- och riskperspektiv; Främjande arbete; Skollagen 2010; Specialpedagogrollen i gymnasieskolan; Yrkesspråk;

    Sammanfattning : Denna studie är en nulägesbeskrivning och belyser specialpedagogens roll utifrån det främjande arbetet i dagens gymnasieskola. Fyra specialpedagoger som börjat arbeta runt 2010 då den nya skollagen infördes har i enskilda intervjuer resonerat kring begreppet främjande arbete kopplat till specialpedagogrollen. LÄS MER

  2. 2. Samverkan, hur fungerar det? : En kvalitativ studie om samverkansarbete.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Max Åkesson; Tomas Henell; [2014]
    Nyckelord :User perspective; Knowledge; Management Factors; Collaboration; Professional Language; Brukarperspektiv; Kunskap; Ledningsfaktorer; Samverkan; Yrkesspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur samverkan mellan olika verksamheter kan organiseras.      I uppsatsens bakgrund framhålls varför samverkan blir vanligare samt vad det innebär för professionella som deltar i den. Samverkan blir vanligare genom att regeringen yrkar på samverkan i praktiken samt att det benämns i lagtext. LÄS MER

  3. 3. På tal om genre - En studie av genreförståelsen i svenskundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Klara Brånäs; Camilla Rudvall; [2009]
    Nyckelord :Begreppsdefinitioner; Genre; Svenskämnet; Textarbete; Texttyp;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur begreppen genre och texttyp används i gymnasieskolans nationella samt lokala styrdokument för kurserna svenska A och svenska B och att undersöka hur fem gymnasielärare i svenska tolkar begreppen och ser på begreppens roll i undervisning. Detta undersöks genom kvalitativa intervjuer med fem verksamma gymnasielärare i svenska samt genom textanalys av styrdokumenten: svenskämnets beskrivning, nationella kursplaner för svenska A och svenska B samt lokala arbetsplaner för samma kurser. LÄS MER

  4. 4. Dokumentation och formativ bedömning - för elevens lärande och/eller för att ha ryggen fri?

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Anette Goldsworthy Billman; Petra Lindespång; [2009]
    Nyckelord :dokumentation; formativ bedömning; yrkesspråk;

    Sammanfattning : Examensarbetet är en kvalitativ undersökning om vad och hur lärare på en halländsk grundskola dokumenterar. Den formativa bedömningens goda effekt på lärandet är välkänd för forskare inom pedagogik men dess genomslagskraft i skolan har inte varit lika stor. LÄS MER