Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Implementation of AI tools in 3D game art

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Gregory Frederic Diamond; Alexander Lindberg; [2023]
    Nyckelord :Text-to-image TTI ; UV-mapping; Retopologizing; Whiteboxing; Artificial Intelligence AI ;

    Sammanfattning : AI in art saw a huge spike in popularity with text-to-image models like Midjourney and Stable Diffusion. The AI aids in creation of 2D art and is at times able to save massive amounts of time. Creation of 3D assets is an incredibly time consuming task but the field is currently lacking in research pertaining to artificial intelligence. LÄS MER

  2. 2. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Discourse; Visual analysis; Qualitative approach; Critical theory; The Frankfurt School; Commodityfetishism; Commodification; The Culture Industry; Karl Marx’ phases of alienation; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER

  3. 3. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Marxist critique; in-game advertisement; game design; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER

  4. 4. VIRTUAL AND REAL

    Master-uppsats, Lunds universitet/Industridesign

    Författare :Yifan Li; [2019]
    Nyckelord :Arts and Architecture; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : According to the statistics from Programme for International Student Assessment (PISA) and Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), a continuously declining trend is showed in Swedish kids' mathematical performance during recent years. In comparison with other OECD countries, the mathematical literacy of 15-year-old students in Sweden is almost below average. LÄS MER

  5. 5. Agency Centric Design and Engaging Game Art in VR

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Johan Qvarfordt; Johan Ronner; [2017]
    Nyckelord :VR; Agency; Game Art; Immersion;

    Sammanfattning : This essay is a look into the future of games with new technology at hand, it serves as acloser look at new challenges and ways to overcome those challenges in VR game design.What new untapped way of acting on immersive storytelling can we convey with thisinteractive medium and how can we treat our players sense of agency within a VR world withthe necessary respect it deserves. LÄS MER