Sökning: "inskolningsmodeller för och nackdelar"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden inskolningsmodeller för och nackdelar.

  1. 1. Små fötters steg in i förskolans värld – anknytningens betydelse för det lilla barnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Minette Lindgren; Minette Lindgren; [2015]
    Nyckelord :anknytningsbeteende; anknytningshierarki; inskolning; trygg bas; trygghet; anknytningsbeteende; anknytningshierarki; inskolning; trygg bas; trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att, med avstamp i anknytningsteorin, undersöka vikten av att skapa trygga relationer under inskolningen samt att synliggöra eventuella hinder för detta i förskolans praktik. Genom förskollärares röster ville jag även undersöka vilka för- och nackdelar det kan finnas med olika så kallade inskolningsmodeller med koppling till begreppen trygghet och anknytning. LÄS MER

  2. 2. Inskolning - Hur påverkas små barn av olika inskolningsmodeller i förskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Malin Brynolf Pedersen; [2013]
    Nyckelord :inskolning; inskolningsmodeller; anknytning; barnperspektiv; psykosocial-utveckling; tvåveckorsmodellen; tredagarsmodellen;

    Sammanfattning : Syftet är att göra en undersökning om olika inskolningsmodeller av barn i ett års ålder utifrån ett barnperspektiv. Mina frågeställningar är: Finns det några avgörande för- och nackdelar med de olika modellerna? Hur upplever föräldrar och pedagoger (förskollärare och barnskötare kommer att benämnas som pedagoger i studien) de olika inskolningsmodellerna utifrån barnets behov? Vad kännetecknar en god inskolning? Spelar barnets ålder någon roll? Det finns inte någon exakt vetenskap eller forskning om de olika modellerna. LÄS MER