Sökning: "kända svenska varumärken"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade orden kända svenska varumärken.

  1. 6. Renommésnyltning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ulrika Tegnefjord; [2003]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärken har fått en allt större ekonomisk betydelse på marknaden. De är ofta företagets största tillgång och vikten av att ha ett fullgott skydd mot ''snyltning'' är väsentlig. LÄS MER

  2. 7. Domännamnet som kännetecken - ett odefinierat rättsområde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Ingrid Persson; [2002]
    Nyckelord :Immaterialrätt; IT-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Domännamnet hade från början främst en teknisk funktion. Bland annat för att Internetanvändare inte skulle behöva lära sig s.k. IP-nummer utantill kopplades en alfabetisk adress till sifferkombinationen. LÄS MER

  3. 8. Interprissättning och immateriella tillgångar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Pär Johansson; [2002]
    Nyckelord :Skatterätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Internprissättningsfrågor relaterade till upplåtelse och överlåtelse av immateriella tillgångar har uppmärksammats de senaste åren. Transaktioner med immateriella tillgångar är svårare att identifiera och kvantifiera än transaktioner med varor och tjänster. LÄS MER

  4. 9. Känneteckensrätten i förändring - En studie kring betänkandet SOU 2001:26 Ny varumärkeslag och ändringar i firmalagen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Sara Persson; [2002]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Känneteckensrätten, vilken främst består av firma- och varumärkesrätt, syftar till att skydda innehavarens ensamrätt till ett kännetecken. Varumärken och firmor individualiserar de varor, tjänster eller verksamheter de betecknar. Kännetecknens främsta funktion är att garantera konsumenterna varans ursprung, den s.k. LÄS MER