Sökning: "ljudkällor"

Visar resultat 16 - 20 av 46 uppsatser innehållade ordet ljudkällor.

  1. 16. Soundscape From an Audio- Visual Perspective : A study on how visual feedback affects our perception of a soundscape

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Josefine Hölling; [2021]
    Nyckelord :Audio-visual perception; Soundscape; Visualization; Sonic environment; Audio-reactive; Digital audio visualization.;

    Sammanfattning : The soundscape is a multi-sensory experience of an area. Previous research in the field has shown a positive correlation between designing with both audio and visual feedback for an increased perceived environmental pleasantness. LÄS MER

  2. 17. LjudMAP: A Visualization Tool for Exploring Audio Collections with Real-Time Concatenative Synthesis Capabilities

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Victor Hansjons Vegeborn; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis presents the software tool “LjudMAP," which fuses techniques of music informatics and unsupervised machine learning methods to assist in the exploration of audio collections. LjudMAP builds on concepts of the software tool, "Temporally Disassembled Audio," which was developed to enable fast browsing of recorded speech material. LÄS MER

  3. 18. Data-Driven Procedural Audio : Procedural Engine Sounds Using Neural Audio Synthesis

    Master-uppsats, KTH/Datavetenskap

    Författare :Anton Lundberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The currently dominating approach for rendering audio content in interactivemedia, such as video games and virtual reality, involves playback of static audiofiles. This approach is inflexible and requires management of large quantities of audio data. LÄS MER

  4. 19. Binaural ljudlokalisering i olika våningsplan i vertikala miljöer : En undersökning om binaural ljudlokalisering i FPS-spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Herman Gustafson; Mario Cancar; [2020]
    Nyckelord :Binaural; stereo; ljudlokalisering; upplevelser; spel;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur binauralt ljud upplevs i avseende till spelares förmåga att lokalisera ljudkällor i olika våningsplan i digitala spel i jämförelse med stereoljud. Arbetet kopplas till tidigare forskning inom ljudteknik i digitala spel. LÄS MER

  5. 20. Binauralt ljud för elektroakustisk musik : En immersiv designstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Julius Norrbom; [2020]
    Nyckelord :binaural; spatial audio; elektroakustisk musik; acousmatic music; ambisonic; elektronisk musik; ableton;

    Sammanfattning : Denna studie har haft för avsikt att ge djupare förståelse kring hur elektroakustisk musik kan komponeras och mixas för att upplevas tredimensionell över hörlurar med hjälp av binaural teknik. Syftet konkretiserades till forskningsfrågan: Hur kan ett elektroakustiskt verk designas för att uppnå omslutande spatiala egenskaper vid binaural uppspelning i hörlurar? För att svara på forskningsfrågan tillämpades metoden forskning genom design ihop med lyssningstest och kvalitativa intervjuer. LÄS MER