Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Skrivprocessens metoder och dilemman

    M1-uppsats, Akademin för utbildning och ekonomi

    Författare :Linnéa Westerberg; Paola Åsberg; Jeanette Lundborg; [2010]
    Nyckelord :Bornholmsmodellen; datoranvändning i skolan; LTG-metoden; läs- och skrivproblematik; metoder; skriva sig till läsning; skrivprocess; Wittingmetoden; WTR;

    Sammanfattning : I undervisningen av läs- och skrivinlärningen har till exempel metoder som Wittingmetoden, LTG-metoden och Bornholmsmodellen använts sedan 1950-talet. I och med datorns starka etablering i samhället har metoder som Arne Tragetons- Att skriva sig till läsning och Writing to Read-metoden tagits fram. LÄS MER

  2. 2. ”I glädje föds kreativitet” : Fyra pedagogers uppfattningar av Tragetonstrategin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Julia Berglund Udéhn; Therese Hagberg; [2009]
    Nyckelord :trageton; lust; datorn; samspel; skriva sig till läsning;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Efter att ha kommit i kontakt med Tragetonstrategin under vår utbildning, blev vi intresseradeav att undersöka strategin närmare. I vår bakgrund presenterar vi bland annat olika läs- ochskrivinlärningsmetoder så som Bornholmsmodellen, Läsning på Talets Grund (LTG), WritingTo Read (WTR) och Tragetonstrategin. LÄS MER