Sökning: "olika betygssystem universitet"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden olika betygssystem universitet.
11. Elevers syn på dagens betygssättning (A till F) : En undersökning om elevers perspektiv på rättvisa betyg och likvärdig bedömning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur elever i årskurs 9 ser på betyg och vårt nuvarande betygssystem, och ta reda på vilka kriterier de anser ligger till grund vid betygsättning och om de anser att de kan räkna med att få en rättvis och likvärdig betygssättning. Arbetet bygger på en kvantitativ enkätundersökning och fem intervjuer med elever i tre olika skolor. LÄS MER
12. Bedömning i den svenska gymnasieskolan : en undersökning kring hur väl en holistisk bedömningsmetod kan motsvara kriteriebedömningen i den nya läroplanen (Gy11),för att därigenom se vilka konstrukt som bäst överensstämmer med respektivelärares slutgiltiga bedömningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Samhället och skolan följer varandra, de utvecklas hela tiden åt olika håll med olika pedagogik i grunden och olika politiker som styr. Däremot, det som följer med hela tiden, oavsett förändringar, och trots alla olika betygssystem, är att eleverna ska bedömas av sina lärare. LÄS MER
13. Bedömningens svåra konst : En undersökning om jämförandemoment vid betygsättning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förekomsten och karaktären av jämförande av elevprestationer som ”verktyg” vid bedömning och betygsättning av elever i grundskolan. Materialet till studien har insamlats genom djupintervjuer med åtta högstadielärare i olika ämnen. LÄS MER
14. Kunskap + Bedömning = Betyg : - En textanalytisk studie av Lgr 69, Lgr 80 och Lpo 94.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att ge en historisk överblick över de svenska betygssystemen och att se på hur begreppen kunskap, betyg och bedömning diskuteras i de nationella läroplanerna. I Sverige har vi haft tre olika betygssystem; det absoluta, det relativa och dagens mål- och kunskapsrelaterade. LÄS MER