Sökning: "sjögren"
Visar resultat 16 - 20 av 710 uppsatser innehållade ordet sjögren.
16. "Språkmiljö måste finnas hela tiden, det gör att utbildningen blir tillgänglig för barnen." : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barns språkande i förskolans fysiska - och sociala språkmiljö
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping UniversitySammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om förskollärares upplevelser av hur förskolans språkmiljö kan utmana och stötta barns språkande samt deras beskrivningar av hur språkmiljön bidrar till barns språkutveckling. Frågeställningar som har besvarats är: Hur upplever förskollärare att den fysiska språkmiljön ger barn förutsättningar för språkande? Hur upplever förskollärare att den sociala språkmiljön bidrar till barns språkutveckling? Studien är genomförd med en kvalitativ metod genom sex samtalspromenader. LÄS MER
17. Deep Reinforcement Learning in Games Based on Extracted Features
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : FlappyBird is a popular mobile game that captured many people's attention because itwas easy to understand but difficult to perform --- players were often right on the edge ofsucceeding, which led to a strong desire to play again. The purpose of this project is to investigatethe possibility of using a neural network trained with reinforcement learning to play the game usingextracted features rather than raw images. LÄS MER
18. Kartografisk ajourhållning av sankmarker
M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurserSammanfattning : .... LÄS MER
19. Skillnader mellan granindivider gällande initieringsfrekvens för somatisk embryogenes
Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest ManagementSammanfattning : Gran (Picea abies) har länge varit ett viktigt trädslag för den svenska skogsnäringen. Skogsbruket står inför en oviss framtid och med ett alltmer ostadigt klimat behövs ett genetiskt material som kan klara dessa nya prövningar. LÄS MER
20. Hur lättläst och läsbar är ett återberättat verk? : – En innehålls- och läsbarhetsanalys av Ringaren i Notre-Dame
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie berör Ringaren i Notre-Dame (1831) skriven av Victor Hugo, översatt av Gustav Sandgren och utgiven av Almqvist & Wiksell förlag AB (1977) samt den återberättade versionen av Maj Bylock (2000) utgiven av Rabén & Sjögren förlag. Syftet med studien är att synliggöra om en bearbetad version av Ringaren i Notre-Dame är mer läsbar samt mer lättläst än en översatt version av originalet av samma verk samt vilka didaktiska reflektioner lärare behöver göra för att elever i åk 4-6 ska utvecklas mot ett valt betygskriterium. LÄS MER