"Språkmiljö måste finnas hela tiden, det gör att utbildningen blir tillgänglig för barnen." : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av barns språkande i förskolans fysiska - och sociala språkmiljö

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University

Sammanfattning: Studien syftar till att bidra med kunskap om förskollärares upplevelser av hur förskolans språkmiljö kan utmana och stötta barns språkande samt deras beskrivningar av hur språkmiljön bidrar till barns språkutveckling. Frågeställningar som har besvarats är: Hur upplever förskollärare att den fysiska språkmiljön ger barn förutsättningar för språkande? Hur upplever förskollärare att den sociala språkmiljön bidrar till barns språkutveckling?  Studien är genomförd med en kvalitativ metod genom sex samtalspromenader. Studien har en sociokulturell utgångspunkt och empirin har bearbetats med hjälp av en kvalitativ analys.  Resultatet visar att förskollärarna upplever att språkmiljön bidrar till barns språkande. Förskollärarna upplever att material och dess tillgänglighet är bärande aspekter för att ge barn förutsättningar för språkande i förskolan. Resultatet visar att förskollärares förhållningssätt till språk och deras språkbruk påverkar barns språkutveckling samt att förskollärarna planerar språkmiljön utifrån barns intresse. Det visar sig även att förskollärarna upplever att den fysiska språkmiljön ska vara inspirerande för barn samt att den sociala språkmiljön ska ge barn förutsättningar att uttrycka sig språkligt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)