Sökning: "terminologi sång"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden terminologi sång.

  1. 1. “Man vill absolut inte ta bort ett uttryck som är grymt!”En kvalitativ intervjustudie om sångpedagogers syn på röstvård och sångteknik i relation till elevers röstideal.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Malin Simonsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur verksamma sångpedagoger resonerar kring undervisning av sångteknik och röstvård i relation till sina elevers röstideal. Studien är av kvalitativ karaktär och har genomförts genom semistrukturerade intervjuer med fem informanter. Studien utgår från forskningsfrågorna: 1. LÄS MER

  2. 2. Sångundervisningens varierande terminologi – en möjlighet eller ett hinder?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Viktor Lundin; [2018]
    Nyckelord :pedagogik; sång; sångmetodik; sångundervisning; terminologi;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att synliggöra hur sånglärare idag ser på sångens varierande terminologi i sångundervisningen. I det centrala innehållet i Lgy 11 för kurser som rör momentet sång behandlas aldrig vilka begrepp som sångläraren bör behandla i sångundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Madelene Johansson; Kerstin Karlsson; [2012]
    Nyckelord :Sång; pedagogik; sångundervisning; körundervisning;

    Sammanfattning : SammanfattningVi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar tillsångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av femintervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kringmetoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i våregen framtida yrkesroll. LÄS MER