Sånglärkor & nötskrikor. En studie om att möta och undervisa sångsvaga elever

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningVi har valt att basera vår studie på frågorna: Hur tänker sång- och körpedagoger kring begrepp som relaterar tillsångsvaghet? Vilka förhållningssätt och metoder använder pedagogerna i sin undervisning av sångsvaga elever?Kan alla lära sig att sjunga rent och i så fall hur? Med utgångspunkt i ett kvalitativt material bestående av femintervjuer med verksamma sång- och körpedagoger, syftar vi till att reda ut begreppen ”musikalitet”, ”sång-svaghet”, ”sångfunktionshämning”, ”tondövhet”, ”amusi” och ”falsksång”. Vi avser även att söka goda råd kringmetoder och förhållningssätt i mötet med sångsvaga elever, vilka vi sedan ämnar använda som inspiration i våregen framtida yrkesroll. Materialet speglar vi sedan i tidigare forskning bestående av litteratur som undersökerliknande frågor, däribland uppsatser, avhandlingar och metodikböcker. Vi har därtill fått ta del av uppfattningaroch åsikter kring våra frågor som fört oss närmare en förståelse av olika situationer vi kan ställas inför somsångpedagoger och körledare. Som lärare har vi ett allmänmänskligt ansvar gentemot elever och kollegor vilketvi anser innefattar reflektion kring vår terminologi. Användning av negativt laddade ord i undervisningen kanresultera i nedsatt självförtroende och hämmad sångförmåga. I exempelvis kulturskola är det av stor vikt attelever känner sig uppskattade och välkomna, vilket är ett förhållningssätt vi eftersträvar i framtida verksamheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)