Sökning: "varumärkets anseende"

Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden varumärkets anseende.

  1. 11. Anseendeskydd inom varumärkesrätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Therese Lindholm; [2004]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det varumärkesrättsliga skyddsomfånget har påverkats av den globalisering och internationalisering som marknaden har genomgått under den senare delen av 1900-talet och början av 2000-talet. En tydlig tendens är anpassningen av skyddsomfånget efter varumärkens ekonomiska värde. LÄS MER

  2. 12. Användande av annans varumärke - inskränkningar i den varumärkesrättsliga ensamrätten och användningsbegreppets omfattning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Andreas Cehlinder; [2003]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Varumärkesrätten är ett dynamiskt rättsområde som förändras i takt med att samhällets syn på varumärket och dess funktioner förändras. Tendensen har under de senaste decennierna varit att varumärkesinnehavarens ställning har stärkts, t ex genom att dennes möjligheter att erhålla skydd för sina kännetecken har utvidgats och att skyddet för befintliga varumärken har stärkts. LÄS MER

  3. 13. ASSOCIATIONSSKYDD FÖR VARUMÄRKETS ANSEENDE OCH KOMMERSIELLA EGENVÄRDE

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Bengt Lindberg; [2000]
    Nyckelord :Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 14. Varumärkesrätt under artikel 36 RF, med särskild inriktning på ompaketeringsproblematiken.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Anne Larsson; [1999]
    Nyckelord :EG-rätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : En av de viktigaste grundstenarna inom EG-rätten är skapandet av en gemensam marknad. Varumärkesrätten är en territoriellt begränsad rättighet som kan utnyttjas för att hindra parallellimport av produkter inom EU. Detta leder naturligtvis till konflikter mellan principen om fri rörlighet för varor och varumärkesinnehavarens intressen. LÄS MER