Sökning: "varumärkets anseende"

Visar resultat 6 - 10 av 14 uppsatser innehållade orden varumärkets anseende.

  1. 6. Parallellimport : Parallellimportens verkningar och varumärkesrättsinnehavarens möjlighet att skydda sitt varumärke vid parallellimport

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Darja Buitseva; [2013]
    Nyckelord :Parallellimport; renomméskador; varumärkesrättsinnehavare; konsumtion; gemensam marknad; EU:s inre marknad; ömsesidigt erkännande; varumärkets anseende;

    Sammanfattning : Med parallellimport menas att en återförsäljare som inte är en del av varumärkesrättsinnehavarens vanliga, redan etablerade distributionsled, importerar de varumärkesskyddade varorna och har sedan rätt att sälja vidare dessa utan varumärkesrättsinnehavarens samtycke. En förutsättning är dock att konsumtion måste ha skett. LÄS MER

  2. 7. Ompaketeringsundantaget - ett tillägg till den varumärkesrättsliga konsumtionen vid parallellimport av läkemedel.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Niklas Follin; [2011]
    Nyckelord :immaterialrätt; varumärkesrätt; förmögenhetsrätt; EU-rätt; parallellimport; läkemedel; fri rörlighet; konsumtion; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Med utgångspunkt i unionsrättslig praxis syftar arbetet att undersöka ompaketeringsundantagets innebörd och dess tillämpning i svenska domstolar. Inledningsvis ges en allmän beskrivning av parallellimport och läkemedelsmarknaden och därefter undersöks etablerandet av ompaketeringsundantaget och dess innebörd. LÄS MER

  3. 8. Agera Rätt : Om CSR och varumärkesbyggande

    Magister-uppsats, Handelshögskolan BBS

    Författare :Staffan Eriksson; Josefine Thilhamn; [2008]
    Nyckelord :varumärken; passionbrand; CSR; Företagsansvar; varumärkesbyggande;

    Sammanfattning : Syftet är att ge en förståelse för hur CSR (Corporate Social Responsibility) kan användas i varumärkesbyggande. För att nå syftet har uppsatsen baserats på kvalitativa studier. Sju intervjuer har genomförts, tre där vi träffat informanten och fyra där vi talat med informanterna per telefon. LÄS MER

  4. 9. En studie om selektiv distribution av luxuösa produkter - tre marknadsrättsliga perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Idakarin Bladh; [2005]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Marknadsrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar selektiv distribution av luxuösa produkter samt hur marknadsrättsliga regler påverkar möjligheten att upprätthålla sådana system. Lyxprodukter definieras i rättspraxis som högkvalitativa produkter med ett relativt högt pris som marknadsförs under prestigefyllda varumärken. LÄS MER

  5. 10. Att Förhindra Parallellhandel med Läkemedel inom EU - möjligt eller omöjligt ? -

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Lisa Åberg; [2005]
    Nyckelord :EG-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Prisskillnaderna på läkemedel inom EU uppmuntrar till parallellhandel. Eftersom läkemedelsindustrin vill undvika att behöva priskonkurrera med sina egna produkter ligger det i deras intresse att i så stor utsträckning som möjligt hindra sådan handel. LÄS MER