Sökning: "yrkeskompetens i förskolan"
Visar resultat 11 - 14 av 14 uppsatser innehållade orden yrkeskompetens i förskolan.
11. Några förskollärares uppfattningar om förändrade krav sedan år 2010
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om förskollärarnas uppfattar att kraven på deras kompetens förändrats sedan läroplanen reviderades 2010. Metoden för studien är semistrukturerade, kvalitativa intervjuer med sammanlagt åtta informanter från tre olika arbetsplatser. LÄS MER
12. Bland lek och blöjbyten : En studie om synen på förskollärarens yrkesroll, status och profession
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Vad anser du att en förskollärare gör i förskolan? Förskolläraryrket uppmärksammas allt för sällan utanför förskolan och det är svårt att hitta en tydlig förklaring av förskollärarens yrkesroll. Läroplanen för förskolan betonar i sina styrdokument hur en förskollärare bör vara, men upplevs de verkligen så som de tror? Studiens syfte är att ge en fördjupad förståelse om förskolläraryrkets profession och status. LÄS MER
13. Att läka själens sår : arbete med krigens yngsta offer – En kvalitativ studie om flyktingbarn i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND: Flyktingfamiljer och barn flyr krig och lämnar sina kära och nära för att söka fristad i andra delar välden. Några hamnar i Sverige. Flyktingbarn slussas in i våra svenska förskolor utan att vi vet mycket om deras bakgrund. LÄS MER
14. En studie om specialpedagogens syn på handledning
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Handledning är en metod för lärande och utveckling som används på arbetsplatser i olika verksamheter. Specialpedagogen är den yrkeskategori som oftast svarar för den handledning som bedrivs i förskolan och i grundskolan. LÄS MER