Kontextuellt unika Förändringsprocesser : En Case-studie av två östtyska företag som överlevde Berlinmurens fall

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Berrin Hult; Vanessa Aramburu; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den nionde november 1989 föll Berlinmuren som sedan flera decennier hade delat Tyskland i en kommunistiskt Östtyskland och kapitalistisk Västtyskland. Berlinmurens fall symboliserade slutet av kalla kriget och kommunismens nederlag. Tyskland skulle förenas och en gemensam politik och ekonomi skulle utformas. Återföreningen av ett splittrad Tyskland innebar stora förändringar för den östtyska befolkningen och de östtyska företagen. De flesta företagen fick det mycket svårt att anpassa sig till de nya omständigheterna och konkurrera med de modernare västtyska företagen. Som följd av denna svåra situation tvingades många östtyska företag att läggas ner eller att bli uppköpta av sina västtyska konkurrenter. Syftet med vårt arbete är att tydligtgöra vilken stor betydelse en kontextuellt unik situation, som exempelvis murens fall, har på företagens förändringsprocesser. För att undersöka hur en kontextuellt unik situation påverkar företagens förmåga att genomföra en lyckad förändring har vi valt att granska två forna östtyska företag och deras förändringsprocesser i samband med Tysklands återförening. Vi är intresserade av att få veta på vilket/vilka sätt den kontextuella situationen, som våra företag befann sig i, gör deras förändringsprocess unik jämfört med de processer som den klassiska litteraturen beskriver i Change Management. Vi kommer även att analysera huruvida förändringsprocessen som genomfördes av de två östtyska företagen ensam kan förklara våra företagets överlevnad. Eftersom de flesta klassiska Change Management teorierna inte räcker till i kontextuellt unika situationer, vilket även detta är ett ämne som behandlas, har vi som avsikt att komma fram till en slutsats som kan fungera som komplement och bredda de klassiska förändringsmodellerna. Vår undersökning gör det tydligt att den kontextuella situationen i samband med Tysklands återförening som våra två empiriföretag befann sig i gjorde deras förändringsprocesser unik på fler än ett sätt. Förändringarna var inte bara mycket omvälvande och stora utan också exceptionellt svåra att planera på grund av den politiska situationen. Det fanns många delmoment i företagens process som stämde överens med den klassiska uppfattningen men överlevnaden av företagen kunde inte ensam förklaras med hjälp av denna. Vi har genom vår forskning och kontakt med företagen förstått att det fanns flera kritiska faktorer som inte redogörs i den klassiska litteraturen som måste uppfyllas i en kontextuellt unik situation för att ett företag ska lyckas förändra sig

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)