Lek i förskolebuss. : Barns kreativa lösningar på att leka i begränsade utrymmen.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att ta reda på om barns lekar påverkas om lekutrymmet är begränsat. Jag blev nyfiken på den här frågan eftersom den förskola som jag arbetar på har haft tillgång till en förskolebuss i cirka två år nu. För att få svar på mina frågeställningar så använde jag mig av kvalitativa observationer på den förskolebuss som jag arbetar på. De frågeställningar som genomsyrar arbetet är. Hur påverkas barns lek när lekutrymmet är begränsat? Hur påverkar barnens kamratrelationer när lekutrymmet är begränsat och vilka konsekvenser får det för leken? Hur påverkas valet av material när lekutrymmet är begränsat och vilka konsekvenser får det för leken? Det resultatet som visades i studien var att barnen blir påverkade av att utrymmet är begränsat. Men eftersom barnen är väldigt kreativa så hittar dem på egna lösningar som gör att de kan leka i begränsade utrymmena. Barnen ligger i mittgången på förskolebussen med huvudet och händerna inne i kojan eller så står de i en soffa och leker för de har kommit underfund med att det blir mer plats att leka på. När det gäller kamratrelationer så kan man se att barnen upptäcker andra kompisar att leka med på förskolebussen än vad de brukar göra på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)