Sökning: "Coded rooms"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden Coded rooms.

  1. 1. Lek i förskolebuss. : Barns kreativa lösningar på att leka i begränsade utrymmen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Katarina Duán; [2022]
    Nyckelord :Coded rooms; limited play spaces; preschool; friendships; sociocultural perspective; begränsade lekutrymmen; förskolebuss; kamratrelationer; kodade rum; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på om barns lekar påverkas om lekutrymmet är begränsat. Jag blev nyfiken på den här frågan eftersom den förskola som jag arbetar på har haft tillgång till en förskolebuss i cirka två år nu. LÄS MER

  2. 2. Rummets Betydelse I Professionella Samtal

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Amanda Carlsson; Herman Croné; [2022]
    Nyckelord :Communication; Environment; Room; Self-disclosure; Social work; Interaction; Power;

    Sammanfattning : In a commission on behalf of Socialstyrelsen by Maskrosbarn 2017, children and adolescents talk about how rooms that are bare and sterile makes it hard to talk about intimate matters. Self-disclosure is a term that signifies people's ability to open up, and early studies show that self-disclosure can be related to the physical environment. LÄS MER

  3. 3. Färgers betydelse för personer med demenssjukdomar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sahar Zarnegar; Alexandra Jonsson-Latton; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Jonsson-Latton, A & Zarnegar, S. Färgers betydelse för personer med demenssjukdomar utifrån deras, vårdpersonalens och anhörigas perspektiv – en litteraturstudie. Examensarbete i omvårdnad 15 högskolepoäng. Malmö Universitet: Fakulteten för hälsa och samhälle, institutionen för vårdvetenskap, 2019. LÄS MER

  4. 4. Rummen är ständigt närvarande i våra liv : En studie om den fysiska miljön på förskolan utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ilwad Awale; Sanna Gunnarsson; [2017]
    Nyckelord :Environment; gender; gender equality work; gender identity; material; preschool;

    Sammanfattning : The purpose of our essay is to investigate how preschool teachers take gender into account in the design of the physical environment at their preschool. We will examine this based on the following issues: How do preschool teachers use gender-coded material and how do they design an environment that is inviting both girls and boys? We also want to find out if the preschool teachers believe that the design of the room affects the creation of children's gender identity. LÄS MER

  5. 5. Berättelser från köket

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Astrid Stenbeck; [2016]
    Nyckelord :kultur; kropp; kodning; rum; kök; mat; genus; performativitet;

    Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur kulturella föreställningar och normer om genus och klass påverkar hur vi ser på kropp, aktivitet och rum. Jag undersöker hur våra föreställningar om genus och klass har kodat våra kroppar och de aktiviteter som vi utför. LÄS MER