Konkurrenskraft genom rätt strategier. : En kvalitativ studie om småföretagens konkurrensstrategier inom den svenska trycksaksbranschen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbete G3 i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitet, ekonomistyrning, Kurskod 2FE 90E Metod och examensarbete, VT 2010.     Titel:                                                        Konkurrenskraft genom rätt strategier. En kvalitativ studie om småföretagens konkurrensstrategier inom den svenska trycksaksbranschen.   Bakgrund:                                                Varje företag har idag konkurrensstrategier vare sig de är medvetna eller omedvetna. Vikten av att ha en stark konkurrenskraft är stor inom en sådan bransch som trycksaksbranschen.   Författare:                                               Peter Andersen och Dragan Vergic   Handledare:                                             Dr. Magnus Willesson   Syfte:                                                       Syftet med studien är ta reda på vilka konkurrensstrategier som de undersökta företagen använder sig av samt om de med hjälp av dessa strategier har lyckats upprätthålla en uthållig konkurrensfördel.   Avgränsningar:                                        Vi avgränsar oss till att undersöka tre företag samt att vi enbart fokuserar oss på ämnen runt konkurrensstrategier.   Metod:                                                     Vår studie har utgått ifrån en abduktiv ansats. Vidare har vi använt oss av en kvalitativ metod och upplysningar har insamlats genom intervjuer.   Slutsatser:                                               Alla företag har tydliga strategier för vad de gör även om dessa är outtalade. De tydligaste strategierna hos alla tre företagen är: hög kundservice, hög kvalitet på produkterna samt hög kompetens inom företaget. Med hjälp av dessa strategier har våra fallföretag lyckats nå hållbara konkurrensfördelar inom branschen.   Förslag till fortsatt forskning:                Ett förslag till vidare forskning är att göra en liknande undersökning på de större företagen inom tryckeribranschen för att få reda på vilken skillnad det är på konkurrensstrategierna mellan de små företagen och de stora inom trycksaksbranschen i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)