Sökning: "studie- och yrkesvägledning i grundskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden studie- och yrkesvägledning i grundskolan.

  1. 1. "Vi är ju här för elevernas skull"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Marika Ekström Kinnebrand; Fritiof-Elias Sundberg; [2023]
    Nyckelord :Social Cognitive Career Theory; Self-efficacy; Introduktionsprogram; Studie- och yrkesvägledning; Skolmisslyckande;

    Sammanfattning : Uppemot en sjättedel av de som elever som gick ut grundskolan vårterminen 2022 saknade behörighet till ett nationellt gymnasieprogram och fick istället söka sig till ett av de introduktionsprogram gymnasieskolan erbjuder. Av de elever som börjar intro-duktionsprogrammet är det mer än hälften som stannar längre än ett år för att bli behöriga till ett nationellt program. LÄS MER

  2. 2. PSYKISK OHÄLSA OCH VÄGLEDNING I SKOLAN : Studie- och yrkesvägledarens roll inom grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Saba Cornelia Saldamli; Hanna Östergrens; [2023]
    Nyckelord :Psykisk hälsa; KASAM; ungdomar; handlingshorisont;

    Sammanfattning : Forskning visar att psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Fastställandet av ökningen är komplicerad, men unga individer i dag står inför stora val och höga krav redan i ung ålder. Skolstressen är ett faktum och en bidragande anledning till ökad psykisk ohälsa. LÄS MER

  3. 3. Valkompetens : En kvantitativ studie om lärares arbete med valkompetens för elever inom obligatorisk skola

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Sandra Dahlinger; [2023]
    Nyckelord :Career Management Skills; CMS; teachers; career guidance; choice of upper secondary programs; Valkompetens; lärare; bred vägledning; gymnasieval.;

    Sammanfattning : Omval inom och avhopp från gymnasieskolan har ekonomiska konsekvenser för såväl skola som samhället och individen själv. En utvecklad valkompetens från grundskolan ses som ett verktyg för att nå förändring. LÄS MER

  4. 4. HUR FUNGERAR DEN GENUSMEDVETNA VÄGLEDNINGEN I GRUNDSKOLAN? : En studie om studie- och yrkesvägledares arbete på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kristin Eidner; Lina Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Arbetsmarknaden i Sverige är idag könssegregerad, kvinnor och män arbetar inom olika yrken samt i olika typer av verksamheter. Det har länge funnits ett politiskt mål att bryta de här strukturerna när det gäller arbete och studier. LÄS MER

  5. 5. Utvecklingen av elevers valkompetens på naturvetenskapsprogrammet : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares upplevelser av naturvetenskapselevers valkompetens på gymnasiet

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Amanda Nylander; [2023]
    Nyckelord :Valkompetens; naturvetenskapsprogrammet; karriärlärande; karriärkompetens; universitetsstäder;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till en ökad förståelse för utvecklingen av elevers valkompetens på naturvetenskapsprogrammet i universitetsstäder i Sverige, samt undersöka utmaningar och möjligheter som studie- och yrkesvägledare identifierar med utvecklingen av NA-elevers valkompetens. Studiens ämne problematiseras genom rapporter och studier som synliggör vikten av att NA-elever i universitetsstäder i Sverige utvecklar sin valkompetens inför framtida studie- och yrkesval. LÄS MER