PSYKISK OHÄLSA OCH VÄGLEDNING I SKOLAN : Studie- och yrkesvägledarens roll inom grundskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Forskning visar att psykisk ohälsa ökar bland ungdomar. Fastställandet av ökningen är komplicerad, men unga individer i dag står inför stora val och höga krav redan i ung ålder. Skolstressen är ett faktum och en bidragande anledning till ökad psykisk ohälsa. Studie- och yrkesvägledare har en central roll i elevers val av utbildning och vid brytpunkter som kan vara avgörande i livet. Studie- och yrkesvägledarens roll är att bidra med vägledning och möjliggöra möjligheten till goda val. En kvalitativ studie med åtta studie- och yrkesvägledare på åtta olika grundskolor genomfördes. Syftet med studien är att ta reda på hur studie- och yrkesvägledare i sin verksamma roll upplever arbetet med elever som drabbats av psykisk ohälsa, och hur resurser i form av tid, befogenhet och utbildning i skolorna ser ut. Studiens resultat visar att psykisk ohälsa är vanligt förekommande bland unga och att både tjejer och killar är drabbade av det. De intervjuade studie- och yrkesvägledarna anser att psykisk ohälsa hos eleverna påverkar även deras arbete på många sätt och deras yrkesroll blir lite mer svepande eftersom de lägger en stor del av sin tid på att elevernas mående. Studien visar vidare på att de intervjuade studie- och yrkesvägledarna inte ser ett lika stort behov av kompetensutveckling, men att resurser i form av mer tid är behövligt för att de ska kunna göra ett bra jobb och hinna med sina arbetsuppgifter. Studien har analyserats utifrån teoretiska perspektiven KASAM (känsla av sammanhang) och Careership teorin med fokus på handlingshorisonten samt tidigare forskning inom psykisk ohälsa och studie-och yrkesvägledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)