Samundervisning kontra Särundervisning : Nio gymnasielevers uppfattningar om sam- och särundervisning i idrott och hälsa

Detta är en M1-uppsats från Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få en bild av ett antal elevers uppfattningar om samundervisning och särundervisning i idrott och hälsa. Vår huvudfrågeställning var:                         ' Hur uppfattar nio gymnasieelever samundervisning respektive särundervisning i ämnet idrott och hälsa?   Till denna huvudfrågeställning har vi tre underfrågor:                         ' Vilka uppfattningar har de kvinnliga eleverna om sam- och särundervisning?                         ' Vilka uppfattningar har de manliga eleverna om sam- och särundervisning?                         ' Vilka skillnader och likheter finns mellan de kvinnliga och de manliga elevernas uppfattningar om sam- och särundervisning?   Datainsamlingen skedde genom intervjuer med riktade öppna frågor. Resultatet vi nådde var att de elever vi intervjuat i hög grad föredrog samundervisning som huvudsaklig undervisningsform även om de ser fördelar med att ha inslag av särundervisning i ämnet. Den största nackdelen med särundervisning anser de vara förlusten av gemenskap och samarbete mellan könen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)