Externhandelns förutsättningar och effekter : med exempel från Lund

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Den fysiska handeln har sedan bilens framväxt under 1900-talet genomgått en strukturomvandling. Handel som tidigare varit knuten till städer och tätorter har på grund av människors ökade mobilitet kunnat flytta till stadens utkant där marken är billigare och parkeringsmöjligheterna obegränsade. Sedan 60–70-talen har externa varuhus etablerats och de fortsätter att ta marknadsandelar från övrig detaljhandel. Omfattningen av strukturomvandlingen är ytterst påtaglig – utvecklingen mot färre men större butiker tycks inte stagnera – snarare tvärtom. Syftet med denna uppsats är att utröna vilka effekterna av externhandelsetableringar egentligen är. Kritiker pekar på att stadskärnor utarmas till följd av konkurrensen från varuhusen – förespråkare menar att cityhandeln faktiskt kan gynnas av ett externt köpcentrum. Fokus ligger på sociala, miljömässiga och ekonomiska effekter av externhandeln. En slutsats är att externhandeln borde anses vara miljömässigt ohållbar på grund av dess bilorienterade karaktär. Sociala och ekonomiska effekter finns och är viktiga att belysa, men externhandelns mest påtagliga effekt rör miljöfrågan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)