Ett pedagogisk-matematiskt dataspels inverkan på elevinteraktion

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

Författare: Maria Torgeby; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Undersökningen syftar till att söka svar på hur elevers interaktion kan se ut när de spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel och vilken roll datorn spelar i denna interaktion. Interaktionen har studerats ur ett sociokulturellt perspektiv. Metoderna som använts är intervjuer av pedagoger, videofilmning av elever som spelar ett pedagogiskt matematiskt dataspel samt Stimulated Recall där eleverna fått videoinspelningen av sig själva och reflekterat över denna. Fyra pedagoger deltog i intervjuerna och fyra elevpar deltog vid videoinspelningarna. Undersökningen visar att elevinteraktionen tar sig uttryck i kroppsspråk, turtagning och muntlig kommunikation. Datorn har i sin roll som medierande artefakt initierat uppgifter, tillhandahållit bildstöd och ökat motivationen hos eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)