Killar ska inte vara smarta och inte ha bra betyg. En studie av högstadieelevers syn på maskulinitet

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Problem, syfte och frågorVi är av uppfattningen att det i skolan till viss del reproduceras könsmönster, att det i vissasituationer ställs olika förväntningar utifrån sin könsroll. Ett reproducerande av könsmönster iskolmiljön är problematiskt på det sättet att skolan är en plats där många av våra grundläggandevärderingar skapas och att detta strider mot läroplanen.Vi har valt att utgå ifrån två teorier som problematiserar begreppet maskulinitet, hegemoniskmaskulinitet och symboliskt kapital, för att undersöka synen på maskulinitet bland högstadieelever.Vårt syfte är att undersöka tjejer och killars syn maskulinitet. Vi vill se vilka förväntningar ochföreställningar som eleverna upplever om vad som är manligt, då främst i en skolmiljö.För att bredda perspektivet har vi valt att låta elever från två skolor representeras i vårundersökning. Den personliga målsättningen är att vi själva som blivande lärare ska få en tydligareinsikt och förståelse för de processer som ligger bakom dessa konstruktioner för att på så sätt bidratill en mer jämlik och rättvis skola och klassrumsmiljö. Vi har i våra frågeställningar valt attundersöka: 1. Vilka egenskaper upplever eleverna utifrån sin könsroll som typiskt maskulina? . Vilka egenskaper upplever eleverna som typiskt maskulina i en skol/klassrumsmiljö? 3. Upplever eleverna att lärarna beter sig annorlunda mot killar än mot tjejer?MetodVi har valt att använda oss av den kvantitativa och kvalitativa enkäten som metod då vi anser attden under de ramar vi har att tillgå, bäst ger oss möjligheten att få fram bra material för vårredovisning och analys. Insamlingen av data har skett vid ett tillfälle på våra respektiveverksamhetsförlagda undervisningsplatser. Enkäten svarade eleverna på under lektionstid mednärvarande lärare. Det insamlade materialet har sedan sammanställts till text, tabeller och diagram.De resultat vi presenterar är de som vi anser knyter an till de frågor vi har ställt och vill belysa.ResultatVi har kunnat se tendenser till att det fanns en hegemonisk dominerande maskulinitet på dessaskolor gällande attribut kopplade till utseende, vilket vi baserade på killars användande av ett parskönhetsprodukter. En hermeneutisk tolkning av resultatet av enkäterna ger i vissa fall entraditionell bild av maskulinitet och kön. Här delar killarna upp tjejer och killar i två motsattagrupper, där maskulinitet och femininet står i motsatsförhållande till varandra, och där femininitetentillskrivs som något negativt. Vad man i övrigt kunnat utläsa är att det varit en variation i elevernasreflektioner till detta begrepp och att maskulinitet inte är något statiskt utan att det kan se olika ut iolika omgivningar samt beroende av vem som tolkar begreppet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)