TWITCH OCH SVENSKA INDIESPELSUTVECKLARE : En kvalitativ studie om svenska indiespelsutvecklares användning av Twitch

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Det blir allt svårare att sticka ut från mängden av nya spel som släpps varje år, speciellt för indiespelföretag med begränsade resurser. Sociala medier är idag ett av de effektivaste sätten att marknadsföra sig på, men en plattform som blivit känd som nyckeln till att bli upptäckt är livestreamingtjänsten Twitch. Tidigare forskning visar att indiespelutvecklare har kluvna åsikter om Twitch, och medhjälp av semi-strukturerade intervjuer med svenska indiespelutvecklare ämnade denna studien till att bygga vidare på de tidigare studierna genom att besvara följande frågeställning: Hur ser svenska indiespelutvecklare på Twitch som ett marknadsföringsverktyg? Det sammanställda resultatet visar att alla indiespelutvecklare har olika erfarenheter och åsikter om att använda Twitch för marknadsföring, men ser det ändå som ett attraktivt marknadsföringsverktyg, speciellt om man marknadsför ett partyspel eller ett spel med mycket slump.Genom att fortsätta undersöka indiespelutvecklares erfarenheter, kan en tydligare bild av den svenska scenen för indiespel skapas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)