Inkludering : För barn med fysiska särskilda behov

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Min studie innehåller förskollärares syn på inkludering och hur den tillämpas för barn med fysiska särskilda behov. Jag jämför litteratur, tidigare forskning med resultatet från min undersökning. Syftet med denna undersökning är att undersöka hur förskollärare inkluderar barn med fysiska speciella behov. Min frågeställning var vad förskolläraren anses kan förbättras i verksamheten gällande anpassningar för att inkludera barn med fysiska speciella behov. Barnkonventionen syftar till att främja barns tilltro till sin egna förmåga och möjliggöra ett aktivt deltagande för barn med fysiska funktionsvariationer. Mitt intresse kring hur arbetet med barn i behov av fysiskt särskilt stöd växte fram redan för 10 år sedan när jagarbetade som personlig assistent, där intresset och nyfikenheten växte ännu mer underutbildningen för att ta reda på hur förskolan implicerar detta förhållningssätt i verksamheterna. Salamanca deklarationen (2006, s. 11) framhäver de krav som ställs på förskolan om att barn i behov av särskilt stöd ska ges tillgång till ordinarie förskolor och att dessa skall utforma en pedagogik som tillgodoser barnens behov. Deklarationen har utformat mål och en genomförandeplan i att förbättra utbildningsmiljöerna som ska vara anpassade för barn med funktionsvariationer och som skapar inkluderande lärmiljöer för alla barns olika behov. Studien grundas i kvalitativ metod, där jag använde mig av enkäter som jag skickade ut till två olika förskolor. De svarande gavs möjlighet till att svara på enkäten med öppna frågor för att få så utförliga svar som möjligt. Studien är baserad på vardagsteorier vilket innebär att man skapar teorier kring verkligheten. Detta på grund av att skapa sig en uppfattning om hur olika teorier kan passa in i vardagligasituationer på förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)