Förstelärare i fritidshem.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Fritidshemmets verksamhet står inför många utmaningar. Stora barngrupper, outbildad personal, inte ändamålsenliga lokaler och bristande planeringstid för att nämna några. Vi ser att det finns ett behov av någon form av förändring som kan hjälpa till att skapa en tydlig struktur och ledning på fritidshemmet. Med detta sagt ämnar vi i denna intervjustudie att undersöka hur förstelärare i fritidshems uppdrag omsätts i praktiken. Genom att intervjua 9 förstelärare i fritidshem från olika kommuner undersöker vi hur uppdraget är utformat. Vilka möjligheter de anser sig ha att påverka utvecklingen inom fritidshemmets verksamhet och vilka utmaningar de ser i och med uppdraget. Studien utgår från Ball’s m.fl (2012) policy enactment teori och teorin används för att analysera resultatet. Resultatet visar på hur en förstelärare i fritidshem kan användas för att utveckla samt höja kvaliteten på fritidshemmets verksamhet. Arbetsuppgifter kan innebära att leda, utveckla, organisera och strukturera. Risken finns dock att försteläraren kommer längre och längre ifrån undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)