Digitala knuffar för en diversifierad konsumtion : Designförslag för hur digitala knuffar kan designas för att stödja diversifierade val på videobaserade sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för informationsteknologi

Sammanfattning: Videobaserade sociala medier (VSM) har en betydande roll i samhället där plattformar som Youtube, Tiktok och Vimeo är några av världens mest besökta hemsidor. VSM är dels en källa för underhållning men används även som en källa för information och utbildning. För att navigera genom den mängd innehåll som publiceras på VSM varje dag krävs rekommendationssystem (RS) för att användare ska hitta innehåll som är av intresse. Problematiken som uppstår med RS idag är att de riskera att smalna av användares konsumtion och över tid placera användare i filterbubblor där de endast exponeras mot innehåll som överensstämmer med deras världsbild, åsikter och intressen. Att RS smalnar av användares konsumtion kan undvikas om användare väljer att göra diversifierade val kring vilket innehåll de konsumerar. Tidigare forskning har framförallt fokuserat på hur RS kan programmeras för att presentera diversifierat innehåll i RS gränssnitt men på grund av selektiv exponering tenderar användare att inte välja att konsumera dem diversifierade rekommendationerna. För att påverka användare till att göra val i digitala miljöer kan designers använda sig av digitala knuffar. Denna studie genomfördes genom en designstudie som metodansats, där vi genom utvärdering av fyra digitala knuffar tog fram fem designförslag på hur digitala knuffar i RS gränssnitt kan stödja diversifierade val i RS gränssnitt på VSM.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)