Grundläggande kunskaper är en viktig förutsättning för en lyckad kunskapsutveckling i matematik En studie om matematikundervisning i åk 1-6

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Sammanfattning Vår studie hade för syftet att belysa matematikundervisningen hos ett urval av lärare i grundskolan yngre åldrar för att fördjupa förståelsen kring vilka förutsättningar som finns för matematiklärare i undervisningen. Vårt utgångsresonemang var att elevers kunskapsutveckling i matematik kan begränsas om grundläggande matematiska kunskaper är labila. Resultaten från de flesta mätningarna har visat ett försämrat resultat samtidigt att forskningen har betonat hur viktig matematikundervisning är för inlärning. En varierande matematikundervisning där det diskuteras matematik aktiverar elever och leder till mer förståelse och kunskapsutveckling. För att möjliggöra den här studien har vi använt oss av kvalitativa intervjuer på fyra olika skolor, sammanlagd intervjuades 7 lärare och av observationer på två mellanstadieskolor, sammanlagd tre lärare observerades under 14 lektioner. Oavsett att forskningen har visat att undervisning som grundar sig mest på böcker är den som är minst kreativ och nyttigt för elever, samt att en samsyn hos lärare är en viktig förutsättning för en lyckad undervisning har vår studie kunnat bevittna att det fortfarande undervisas mycket efter läromedlen och att det finns ingen gemensam syn på en och samma skola. De lärare som känner sig trygga i sin lärarroll har börjat förändra sin undervisning som kunde ses vid flera tillfällen i våra observationer. Samtidigt visade studien att eleverna är mycket mer intresserade, kreativa och lär sig mer när det finns aktiviteter där de kan uttrycka sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)