Sökning: "lärare 2012"

Visar resultat 1 - 5 av 1149 uppsatser innehållade orden lärare 2012.

  1. 1. “Vilken kö ska de som är hen stå i?” : En komparativ litteraturanalys av två skönlitterära barnböcker ur ett sociokulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Grund; Josefin Zakariasen; [2024]
    Nyckelord :Hen; icke-binär; genus; normalitet; könsidentitet; Månne; Kivi; sociokulturell kompetens;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en komparativ litteraturanalys med en kvalitativ inriktning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur två skönlitterära barnböcker, för åldrarna 3-6 och 6-9 år, gestaltar könet hen och hur lärare som arbetar för en inkluderande miljö kan använda dem i ett klassrum med ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Idrottsundervisning på språkintroduktionsprogrammet : En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser av att undervisa nyanlända elever

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonathan Mattsson; Astrid Herminge; [2024]
    Nyckelord :language introduction; physical education; physical education teacher; heterogeneity; newly arrived; context; approach; co-existence; co-operation; språkintroduktion; idrottsundervisning; idrottslärare; heterogenitet; nyanlända; sammanhang; förhållningssätt; sam-varo; sam-verkan;

    Sammanfattning : The present study deals with teachers' experiences and perceptions of physical education for newly arrived students at the language introduction programme. The study's questions deal with what the teachers see as central to the teaching of physical education and health at language introduction, as well as what challenges and opportunities they highlight in relation to the teaching. LÄS MER

  3. 3. ”Eftersom lärande är kommunikation måste man kommunicera för att lära” : Lärares arbete med boksamtal i låg- och mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Rebecca Edqvist; Paulina Gatu; [2024]
    Nyckelord :Boksamtal; textsamtal; literacy; dialogisk läsning;

    Sammanfattning : Svenska elevers läsförståelse har enligt den senaste PISA-mätningen (2022) visat ett dalande resultat som idag motsvarar samma nivåer som under mätningen år 2012 då de lägsta nivåerna för elevers läsförståelse utmättes. PIRLS-mätningen 2021 vittnar om ett likartat resultat, som berör elever i grundskolan, med försämrade resultat i läsförståelse inom både skönlitteratur och sakprosa. LÄS MER

  4. 4. Förstelärare i fritidshem.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Alexandra Silow; Annie Sjöstrand; [2023-12-07]
    Nyckelord :Förstelärare i fritidshem; förstelärarreformen; policy enactment teori; tolkande perspektiv; materiellt perspektiv; diskursivt perspektiv.;

    Sammanfattning : Fritidshemmets verksamhet står inför många utmaningar. Stora barngrupper, outbildad personal, inte ändamålsenliga lokaler och bristande planeringstid för att nämna några. Vi ser att det finns ett behov av någon form av förändring som kan hjälpa till att skapa en tydlig struktur och ledning på fritidshemmet. LÄS MER

  5. 5. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER