Högläsning och fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Abstract I dagsläget är läsning en central fråga för många, inte minst Göteborgs stad. Det har sedan några år tillbaka larmats på flera håll i landet om bristande språkkunskaper i tidiga åldrar hos barn, men även vissa vuxna. Syftet med vår studie är att undersöka ifall högläsning ses som språkutvecklande metod för eleverna i fritidshem. Det vi även undersökte var ifall olika fritidshem använde sig av högläsning och om inte - vilka faktorer som påverkat det. Vi har valt att arbeta utifrån en kvalitativ metodansats och semistrukturerade intervjuer. Tidigare forskning innehåller olika vetenskapliga artiklar där fokus riktas mot läsning och dess påverkan på elevers lärande. Resultatet från studien påvisar att deltagande informanter ansåg att högläsning är en viktig del av fritidshemsverksamheten och menade att olika faktorer såsom stora barngrupper, elever med olika språkkunskaper och tid var faktorer som kunde påverka planering och genomförande av högläsning. Resultaten från studien visade även att flera informanter ansåg att flera olika aspekter av högläsningen spelade en stor roll såsom tid för reflektioner och diskussioner, röstläge och förklaring av olika ord.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)