Sökning: "Titta på TV"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden Titta på TV.

  1. 1. Behandlingsalternativ vid visuell snö - en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Anton Shorter; Clara Sakari; [2023]
    Nyckelord :Visual snow; Visual Snow Syndrome; neuro-optometric rehabilitation therapy; repetitive transcranial magnetic stimulation; chromatic filters; Visuell snö; Visual Snow Syndrome; neurooptometrisk synträning; repetitiv transkraniell magnetstimulering; filterglasögon;

    Sammanfattning : Bakgrund: Visuell snö är ett perceptionsstörande neurooftalmologiskt tillstånd karakteriserat av bestående mikroskopiska flimrande prickar som täcker hela det bilaterala synfältet. Det kan liknas vid att titta genom en flimrande tv-skärm, eller Gaussiskt brus. Några etablerade riktlinjer för behandling finns inte för närvarande. LÄS MER

  2. 2. Läsa, titta, eller spela... : En undersökning av gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden i olika medier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för litteraturvetenskap och retorik

    Författare :Adam Alvinge; [2023]
    Nyckelord :Fiktionsanvändning; medieekologiskt perspektiv; affordans; litterär kompetens; litterär repertoar;

    Sammanfattning : I denna undersökning kartläggs gymnasieungdomars fiktionsanvändning på fritiden utifrån ett recepetionsteoretiskt och medieekologiskt perspektiv där elevernas fiktionsanvändning studerats utifrån relationen mellan olika medieformer (skönlitteratur, film, tv-serier och tv-spel), kön och programtillhörighet. Studien visar att den stora majoriteten av gymnasieungdomarnas fiktionsanvändning kretsar kring underhållning och avslappning, och elevernas läsningar går sällan bortom grundläggande nivåer för litterär kompetens såsom de beskrivs av Torell och Langer. LÄS MER

  3. 3. “Ett avsnitt till” - Cliffhangers inverkan på binge-watching : En narrativ analys av serier från olika tidsperioder

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :David Bjørneset; [2022]
    Nyckelord :cliffhangers; binge-watching; binge-worthy; förebådande; klimax; platform; fenomen;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker vad binge-watching är för ett fenomen, och närmare vad som gör en TV-serie binge-värdig. Kopplingar mellan element som är förknippade med att göra en serie beroendeframkallande, främst cliffhangers undersökas på en djup nivå. LÄS MER

  4. 4. An Examination of the Correlation between Vocabulary Size and Out-of-school English

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Nordquist; [2022]
    Nyckelord :Vocabulary size; VST; PVST; out-of-school English; second language learners; Ordförråd; VST; PVST; fritidsengelska; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : This study investigates if year 9 pupils’ vocabulary size correlates with how much they engage in out-of-school English activities, and whether any specific out-of-school English activities correlate more with vocabulary size. 32 second language learners in year 9 participate in this study and the students are from two classes in the same school in a medium-sized town in Sweden. LÄS MER

  5. 5. "Glädje och frihet från resten av världen" En kvalitativ undersökning om gymnasieelever som älskar att titta på tv-serier på fritiden

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :Sofia Oldin Cederwall; [2021-04-29]
    Nyckelord :tv-serier; fritidsfiktioner; textvärldar; läsning; litteraturdidaktik; upplevelseläsning; instrumentell läsning;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine the engaging and motivational factors of television series among students in an upper secondary school in Western Sweden who state they enjoy this form of multimedia in their leisure time. Moreover, this study aims to investigate the students’ attitudes towards a possible implementation of television series as a pedagogical resource in the classroom. LÄS MER