Har popups poppat klart? : - en studie av de bakomliggande orsakerna till popup-annonsers kraftiga nedgång

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Karl Gyll; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här artikeln behandlar vad de bakomliggande orsakerna till popup-annonsers kraftiga nedgång under de senaste åren berott på. Popup-annonser på Internet väcker stor irritation hos många användare och få uppskattar de annonsfönster som kommer upp framför dem på datorn. Ett svar på att annonsverktyget är föga uppskattat var när Microsoft lanserade Service Pack II till Windows XP som innehöll ett popup-filter. Vid lanseringen av popup-filtret sjönk antalet visningar i Europa med cirka 35 procent. Men även innan filtret kom märktes en nedgång av antalet visningar på grund av restriktivare användning från portaler till följd av klagomål och kritik från besökare. Nedgången i användandet av verktyget har lett till att från ha bidragit med ca 50 procent av omsättning av all Internetreklam runt år 2003 till att idag knappt stå för fem procent av den samma. Internetanvändares aversion mot popups har således resulterat i en väldigt snabb och kraftig nedgång av användandet av verktyget. Studien visat att en av orsakerna till att aversionen mot popups är så stor är att Internetpopulationen i Sverige är mycket mogen. Mogna användare gör kortare och mer fokuserade besök på webben, vilket leder till att störningsmoment i form av till exempel annonser anses mer negativt och irriterande. Flytet i surfandet störs av meddelanden som uppkommer och då de flesta annonser inte ger användaren något värde tillbaka i form av information eller underhållning blir irritationsmomentet allt större. Popup-annonser är bra på att väcka uppmärksamhet men för att budskapet av en annons ska hinna uppfattas av användaren måste exponeringstiden vara minst två sekunder. Automatiseringen av beteendet på Internet, som är korrelerat med hög mognad, leder till att de allra flesta användare stänger ned annonsen innan de hunnit se vad den innehåller. Undersökningen visar att Internetanvändare tolkar uppkomsten av en popup som att det kommer upp något ointressant och störande som bör undvikas. Det beroende mycket på att de produkter och erbjudanden som annonserna innehåller saknar målanpassning till användarens profil och relevans för webbsidans innehåll. Att annonserna kommer upp mitt framför det innehåll som användaren för närvarande är fokuserad på och att de inte ger något värde tillbaka till användaren i form av underhållningen eller information bidrar också till ökad irritation. Studien visar på att de företag som står bakom annonserna och de produkter som marknadsförs upplevs i många fall som oseriösa av användaren. För att undvika irritation i framtiden bör annonserna var riktade när användaren ej är starkt fokuserad på något annat, vara riktade efter användarens profil, ge värde för läsaren och inte komma för ofta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)