Sökning: "mångfald och kanon i skolan"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden mångfald och kanon i skolan.

  1. 1. Högläsning i klassrummet – intentioner och bokval : En kvalitativ studie om vilka intentioner svensklärare har med sin högläsning i klassrummet och vad som ligger till grund för valet av högläsningsbok.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Malin Söderling; [2021]
    Nyckelord :Högläsning; skönlitteratur; intentioner; bokval; kanon; read aloud;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka intentioner svensklärare har med sin högläsning samt på vilka grunder de väljer ut den skönlitteratur som ska högläsas i klassrummet.Forskning på området visar att faktorer som är framgångsrika för att få till en lyckad högläsning är att välja skönlitteratur utifrån elevernas intressen samt att välja skönlitteratur ur olika genrer för att låta eleverna möta en litterär mångfald. LÄS MER

  2. 2. Den värdefulla kanon : En studie av den litterära kanon som förmedlare av nationella värden och som ett medium för gemensam kulturell identitet i skola och utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Veronica Söderlund; [2018]
    Nyckelord :intersektionalitet; kanon; kanondebatten; Kristdemokraterna; kulturarv; litterära urval; skolans värdegrund;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att pröva det som antas vara det svenska litterära kulturarvets eventuella gestaltningar av gemensamma nationella värden. Detta görs med utgångspunkt och bakgrund i den politiska debatten kring förslaget om införandet av en nationell litterär kanon i skolan. LÄS MER

  3. 3. Väst är väst och möter gärna sig självt : En kritisk diskursanalys av hur internationella författarskap konstrueras i tre läroböcker avsedda för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Tim Bergström; [2018]
    Nyckelord :Läroboksanalys; Svenska 2; Postkolonialism; Interkulturalitet; Litterär kanon;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet Väst är väst och möter gärna sig självt är att granska innehållet i tre läroböcker avsedda för gymnasiekursen Svenska 2, för att synliggöra de diskurser kring internationella författarskap som skapas däri. Läroplanen stipulerar att kursen Svenska 2 ska lyfta både svenska och ”internationella författarskap” och därtill avhandla relationen ”mellan skönlitteratur och samhällsutveckling”. LÄS MER

  4. 4. Litterär kanon i ett mångkulturellt samhälle : - en studie ur ett svenskämnesdidaktiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Liza Stenlund; Marie-Susanne Aldén; [2006]
    Nyckelord :kanon; kulturarv; mångkultur; litteraturundervisning; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Gymnasieskolans litteraturundervisning bygger till stor del på en kanontradition, i vilken förmedlandet av ett kulturarv är centralt. I en kulturell mångfald finns anledning att problematisera kanon utifrån de demokratiska värden skolan har i uppdrag att förmedla. LÄS MER

  5. 5. Mångfald och kanon i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Lars-Olov Åhrberg; [2006]
    Nyckelord :kulturarv; kanon; skönlitteratur; mångfald;

    Sammanfattning : SammandragSyftet med det här arbetet är att utifrån begreppen ”kulturarv” och ”kulturell mångfald” undersöka lärares val av texter som används i undervisningen och hur dessa texter används i undervisningen. Syftet är också att ta reda på vad olika lärare anser att eleverna behöver för ”kulturellt kapital” med sig i livet. LÄS MER