Sökning: "auktoritet skola"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden auktoritet skola.

  1. 1. ”När det handlar om prioriteringar drar vi alltid det kortaste strået liksom”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Emelie Eriksson; Martina Ståhl Thulin; [2023-10-23]
    Nyckelord :Profession; Samverkan; Yrkesroll Yrkesidentitet; Autonomi Auktoritet;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att undersöka hur fritidsläraren ser på sin yrkesroll, samt hur samverkan ser ut mellan fritidsläraren och övriga lärarkategorier. Studien har även berört hur och om fritidsläraren prioriteras i sin yrkesroll av skolledningen samt i kollegiet. LÄS MER

  2. 2. Lärare som ledare : Pastoralt ledarskap i skola och fritidshem

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Isabella Wiklund; Anna-Maria Lisowska; [2021]
    Nyckelord :Ledarskap; pastoral omsorg; välvillig styrning; makt; auktoritet; lärare; skola; fritidshem.;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen handlar om ledarskap och maktutövning. Syftet har varit att studera lärare ochpedagogers perspektiv på sitt eget ledarskap, främst i klassrummet och på fritidshemmet. Ledarstilar,däribland välvillig styrning är centrala begrepp som återkommer likt en röd tråd från början till slut. LÄS MER

  3. 3. “Vårt motto är att vi skapar världsmedborgare” : Yrkesverksammas preventionsarbete för att motverka barn och ungas normbrytande beteende.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Sofia Engwall; Sofie Fredriksson; [2021]
    Nyckelord :Barn och unga; främjande arbete; normbrytande beteende; preventivt arbete och SSPF skola; socialtjänst; polis; fritid ;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur yrkesverksamma inom skola, socialtjänst, polis och fritid (SSPF) beskriver sitt preventiva arbete för att motverka ett normbrytande beteende hos barn och unga. Den metodologiska utgångspunkten i studien var en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt synsätt. LÄS MER

  4. 4. Drivkrafter för barns överträdelser i skolan : belysta ur ett struktureringsteoretiskt perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Mats Andersson; [2020]
    Nyckelord :rules; conventions; power; agency; authority; structure; contradiction; unintended consequences; regler; konventioner; makt; agency; auktoritet; struktur; kontradiktion; oavsiktliga konsekvenser;

    Sammanfattning : Hur barn förhåller sig till regler har belysts i forskning som visat att barnen lägger stor vikt vid moralrelaterade regler. Hur barnen accepterar konventionella regler beror på vilken funktion regeln upplevs fylla. LÄS MER

  5. 5. Auktoritet och legitimitet : en kvantitativ studie om hot och våld mot lärare

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Janinne Sandström Oja; [2019]
    Nyckelord :lärare; hot; våld; skola; auktoritet;

    Sammanfattning : I denna studie har hot och våld mot lärare undersökts kvantitativt. Empirin består av enkätsvar från 287 lärare som arbetar i förskoleklass samt grund-och gymnasieskolan. Syftet med studien var att undersöka prevalensen av hot och våld som riktas mot lärare samt att diskutera lärares ställning som auktoriteter. LÄS MER