Sökning: "Läroboksanalys"

Visar resultat 1 - 5 av 124 uppsatser innehållade ordet Läroboksanalys.

  1. 1. Läroböcker i samhällskunskap utifrån ett intersektionellt perspektiv : En läroboksanalys om hur normer framställs i samhällskunskapsboken ”Forum 123”

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jessica Marklund; [2019]
    Nyckelord :Normer; värden; värdegrund och läroplan;

    Sammanfattning : Norms and values have a central role in teaching and the school should contribute with this knowledge. How this is to be done is not concrete expressed in the curriculum and is therefore of importance to investigate more closely. LÄS MER

  2. 2. Uppgifter med anknytning till matematikens historia i läroböcker för det svenska gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Bennie De Jonge; [2019]
    Nyckelord :Läroboksforskning; Matematikundervisning; Matematikhistoria;

    Sammanfattning : Forskning om användningen av matematikens historia i undervisningen har pågått länge medan läroboksforskning å andra sidan är ett relativt nytt ämne. Denna uppsats rör sig i gränslandet mellan dem båda och rör specifikt uppgifter i läroböcker. LÄS MER

  3. 3. Dolda budskap : en normkritisk granskning av läroböcker i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Matilda Sandberg; Elin Dahlgren; [2019]
    Nyckelord :Idrottsundervisning; läroboksanalys; diskursanalys; idrott och hälsa; normer; intersektionellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Läroböcker innehar idag en central roll i skolans undervisning. Vi menar att det därför är synnerligen viktigt att dessa granskas så att vi får kännedom om vilka normer och värderingar som förmedlas, samt hur de förhåller sig till det som skolans värdegrund förespråkar. LÄS MER

  4. 4. Förintelsen i gymnasieskolans läroböcker -En läroboksanalys om Förintelsens framställning i läroböcker för Lpf 94 och Lgy 11

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Martin Stenvall; [2019]
    Nyckelord :The Holocaust; textbooks; qualitative text analysis; presenting models; historical culture;

    Sammanfattning : The main purpose of this paper is to examine how the Holocaust is presented in textbooks, and if there are any differences in the textbooks since the Holocaust got more attention in the Swedish society. Six different textbooks, written for the two latest curriculums, are the empirical material for this study. LÄS MER

  5. 5. Språkhistorisk medvetenhet och dess möjligheter i svenskämnet : En dokumentstudie om hur språkhistoria förmedlas i tre samtida läroböcker för kursen svenska 3 på gymnasiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Angelika Eriksson Hökenström; [2019]
    Nyckelord :Education materials; knowledge; history of languages; language-historical awareness; Läroboksanalys; kunskap; språkhistoria; språkhistorisk medvetenhet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har gjorts i hopp om att kunna bidra med kunskap om vad elever förväntas och vilka kunskaper de kan tillgodogöra sig genom undervisningen i svenskämnets språkhistoria. Studien har gjorts genom en dokumentstudie av tre samtida läroböcker för kursen svenska 3 för gymnasiet. LÄS MER