En tandläkares varumärke - Att, med små medel, behålla befintliga och attrahera nya patienter genom aktivt varumärkesarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Karl Bergström; Alexandra Jampolskaia; [2013-07-02]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna uppsats avhandlas de problem som uppstod för tandläkaren, Irina Jampolskaia, efter att ha genomfört ett uppköp av en etablerad privat tandläkarpraktik i Nordstan. Ett problem som uppstod var att patientantalet minskade på grund av deras lojalitet gentemot förra ägaren, Lars-­‐Erik. I brist på kapital, efter uppköpet av praktiken, och avsaknad erfarenhet av varumärkesarbete, var Irina i behov av hjälp. Syftet med uppsatsen var att presentera förslag på hur Irina, utifrån små medel, skulle agera för att minimera bortfall av befintliga och generera nya patienter under de kommande två åren. Vårt empiriska material tillsammans med vår teori låg till grund för att besvara våra frågeställningar. En personlig intervju, med Irina, genomfördes för att få en fördjupad förståelse kring hennes situation gällande övertagandet av patienter. För att studera patienters lojalitet och om tandläkarbyte förekommer genomfördes en fallstudie i kombination med statistisk analys som bygger på två undersökningar. Den första undersökningen genomfördes bland 70 arbetande personer i Nordstan där alla var över 23år och inte längre påverkades av fri tandvård. Den andra undersökningen utgjordes av Irinas 912 befintliga patienter. Studiens empiriska insamlade material visar att patienter någon gång har bytt tandläkare och det som skapar lojalitet gentemot tandläkare är personlig service och trygghet. Utifrån vår analys drogs slutsatserna att Irina ska i första hand ska fokusera på att upprätthålla en god personlig service och tillfredsställa patienternas behov för att behålla befintliga patienter och med deras hjälp attrahera nya patienter som inte tidigare har besökt praktiken. Genom att göra de befintliga patienterna nöjda uppstår positiv word of mouth och synergieffekten kan bli att deras anhöriga väljer att besöka Irina. En nöjd kund pratar med en kamrat, en missnöjd med tio.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)