Föräldrars perspektiv på samverkan och samverkansformer i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Maria Stange; Amanda Sjöman; [2015]

Nyckelord: förskola; samverkan; föräldrar;

Sammanfattning: Syftet med vår undersökning var att utforska föräldrars perspektiv på samverkan och samverkansformer i förskolan. Vi har genomfört en kvantitativ undersökning med kvalitativa inslag. Urvalet består av 32 föräldrar från en förskoleenhet med fyra avdelningar. Resultatet bygger på både öppna och slutna frågor för att få en bredare uppfattning av föräldrarnas perspektiv. Resultatet visar att de flesta av föräldrarna ansåg att samverkan och dess former är någonting som uppskattas. Några av de samverkansformerna som uppskattades mest var utvecklingssamtal, daglig kontakt samt inskolning. Resultatet visade också att föräldrar ser att det hör till personalens ansvar att informera om samverkan samt att bjuda in till samverkansformer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)