Matematik i den fria leken i utomhusmiljö - ur ett förskollärarperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om vad matematik i barns fria lek i utomhusmiljö är. För att få svar på syftet användes två frågeställningar som handlar om förskollärares uppfattning om vad matematiskt lärande är i barns fria lek utomhus och hur förskollärare nyttjar barns fria lek så att lärande kan ske. Examensarbetet utgår från sociokulturellt perspektiv.   I studien användes intervjuer, en metod med kvalitativ ansats. Resultatet från respondenternas svar, litteratur och tidigare forskning visar att matematiken finns överallt i förskolan. Enligt förskollärarna gäller det att skapa lärande situationer och ta vara på tillfällen som ges. Resultatet visar att barn lär sig matematik genom lek och de lär av varandra i social interaktion. Förskollärarna i studien ansåg sig vara viktiga för barns kunskapsutveckling i matematik. En slutsats är att förskollärarna ser möjligheter att nyttja den fria leken i utomhusmiljön för att göra matematik synlig för barnen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)