”Flertalet av mina elever tar till knogarna som första handling vid en konflikt” : En kvalitativ undersökning om lärares arbete med brottsförebyggande insatser

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Filip Krstic; Adam Rydberg; [2024]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka lärares arbete med brottsförebyggande insatser i skolan. Genom att utforska och analysera hur lärare uppfattar och implementerar dessa insatser, syftar studien till att ge en djupare förståelse för rollen och effekten av lärarnas bidrag till brottsförebyggande åtgärder. Frågeställningar: Hur kan lärares uppfattningar om deras roll i det brottsförebyggande arbetet beskrivas? Vilka aspekter av prevention (social och situationell) genomsyrar lärares dagliga arbete? Vilka utmaningar och möjligheter ser lärare med skolans brottsförebyggande arbete? Metod: Studien genomförs genom en kvalitativ metod. För att undersöka läraresuppfattningar och tolkningar kring brottsförebyggande arbetssätt har semi-strukturerade intervjuer genomförts. Kontrollteorin om bristande sociala band som förklaring för brottsligt beteende används som ramverk för studien. Resultat: Resultaten visar att lärarna lägger stor vikt vid rollen som positiv förebild inom skolans brottsförebyggande arbete, samt att samverkan med annan personal är essentiellt. Vidare pekar resultaten på att lärarens dagliga arbete genomsyras av både social och situationell prevention, men att den situationella preventionen framträder mer i grundskolan. Slutsatser: Studien framhäver komplexiteten och nyanserna i lärarnas uppfattningar om deras roll i brottsförebyggande arbete inom skolan, vilket understryker behovet av stödjande strukturer och samarbetsstrategier för effektiv brottsprevention.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)