Barns sociala förmågor i lek, förskollärarens stöttning av barns sociala förmågor i lek och barns sociala förmågor i relation till avbrott av lek : Children’s social skills during play, preschool teachers’ support of children’s social skills during play a

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka och synliggöra barns sociala förmågor i lek, förskollärarens stöttning av barns sociala förmågor i lek och barns sociala förmågor i relation till avbrott av lek utifrån en sociokulturell teorigrund. Studien genomfördes med hjälp av observationer och fältanteckningar på några olika förskolor. Resultatet visade att barns sociala förmågor tydligt synliggjordes i lek, att avbrott oftast förekom naturligt på grund av förskolans rutiner men kanske även när lekens innehåll avvek från en norm, och att förskollärarens stöttning verkade bidra till barns sociala förmågor i lek. Studiens slutsats var att det redan fanns en del stöttning i lek men att det kunde behövas en större medvetenhet kring förskollärarens stöttning av barns sociala förmågor i lek och att lekens innehåll kunde bli annorlunda när den utgick ifrån barns tankar i stället för att avbrytas.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)