”Dom där böckerna vet jag inte hur jag ska använda, för jag kan inte samiska” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med samiska som språk och kultur i förskolan i samiska förvaltningskommuner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att få kunskap om hur förskollärare uttrycker att de upplever arbetet med att uppfylla de mål och riktlinjer förskolans läroplan anger om barn från minoritetsgruppers rätt till språk och kultur. Arbetet är uppbyggt genom en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerade frågor ställda till sex förskollärare verksamma i samiska förvaltningskommuner samt en samisk samordnare verksam i en förvaltningskommun. Det insamlade materialet är tematiskt kodat och analyserat. Studiens resultat grundar sig i förskollärares upplevelse och visar på hur olika förskollärare i kommuner i det samiska förvaltningsområdet arbetar för att uppfylla läroplansmålen. Resultatet visar också att varje förskollärare upplever läroplanens uppdrag som viktigt. Studien visar också på att förskollärarna upplever utmaningar i form av brist på material, kunskap, eget språk, tid samt stöd och kunskap från ledning och organisation. En slutsats för studien är att förskollärarna upplever uppdraget som viktigt men också utmanande. Ytterligare en slutsats i studien är att bristen på samisktalande förskollärare är stor och att en utveckling av material och handledning vore av vikt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)