Genus, samlevnad och sexualitet ”Alla gör olika och på sitt sätt” : En kvalitativ studie om sex- och samlevnadsundervisning på högstadiet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Linda Sandell; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie hade som syftet att undersöka, utifrån ett genusperspektiv, vad unga vuxna från en mindre kommun anser att skolundervisningen om sex och samlevnad har gett dem för kunskaper och vilka kunskaper som hade varit önskvärda. Detta genom frågeställningarna: Vilka kunskaper om sex och samlevnad har unga vuxna fått med sig från högstadiet? Vilka kunskaper anser unga vuxna varit önskvärda att få ta del av under sex- och samlevnadsundervisningen i skolan? I studien har kvalitativ metod använts och tre fokusgrupper, bestående av fyra personer i varje intervjugrupp, har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer. Två av intervjugrupperna har varit enkönade varav en intervjugrupp har varit samkönad. Som analysverktyg har genusperspektivet och den heterosexuella matrisen applicerats på studien. I resultatet så framkommer att skolans undervisning har bidragit med kunskap om samtycke, pornografi, homosexualitet, skydd mot oönskade graviditeter, könssjukdomar och heterosexuella samlag. Bristfällig kunskap har enligt respondenterna gets kring genus och även till viss del sexualitet och samlevnad. Något som respondenterna även önskat att skolan skulle gett mer kunskap om. I studien framkom även hur viktigt det är med bekväma lärare i undervisningen och att det vore önskvärt att få lära sig mer om kvinnliga sjukdomar.                       Nyckelord Genus, samlevnad, sexualitet, undervisning och skola. Keywords Gender, coexistence, sexuality, education and school.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)