"From business to leisure" Konvertera affärsturister till fritidsturister

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Studien syftar till att skapa förståelse för hur en destination kan anpassa sin marknadsföring gentemot affärsturisters potentiella efterfrågan att besöka mötesdestinationen som fritidsturister. För att besvara syftet har Karlstad valts ut som destination för att undersöka frågeställningarna: Vad efterfrågar affärsturisten för att besöka Karlstad som fritidsturist? samt Hur kan destinationen Karlstad anpassa sin marknadsföring gentemot affärsturistens potentiella efterfrågan?.   Studien har tagit ansats i kritisk realism och har använt en kvantitativ metod i form av enkätstudie som tillvägagångssätt för insamling av data. Insamlade data har sedan analyserats i SPSS för att komma fram till ett resultat. Studien struktureras genomgående med hjälp av teman som destination, marknadsföring, affärsturisten samt upplevelser. Dessa teman bygger också grunden till studiens teoretiska ramverk.    Enkätundersökningen genomfördes på studiens klusterurval som bestod av tre olika konferenser vid Karlstad CCC under april månad 2018 och totalt samlades 219 enkätsvar in. Resultatet visar på att det finns en efterfrågan hos affärsturisten att besöka Karlstad igen som fritidsturist men visar även att studiens respondenter hellre väljer att återkomma än att stanna längre under sin konferensvistelse. Det som efterfrågas är i första hand rabatt på hotell, mer information och paketerbjudanden på övernattning och upplevelser inom kultur samt nöjen och fritid.   Destinationen Karlstad bemöter sina kunders efterfrågan av kultur, men skulle kunna förändra sin marknadsföring för att även bemöta sina kunders efterfrågan för upplevelser inom nöje och fritid. I studiens slutsats föreslås därför att marknadsföringskonceptet kan applicera på destinationen för att bemöta affärsturistens efterfrågan. Istället för att få ut informationen innan konferensen äger rum, bör prioriteten ligga i att informera affärsturisterna om Karlstad under tiden de är på mötesdestinationen. Resultatet visar tydligt att många eftersöker mer information för att ta ett beslut. Karlstad CCC skulle förslagsvis kunna utnyttjas som ett skyltfönster för Karlstad för att skapa en tanke om att återkomma. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)