Samtal mellan barn och lärare i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om lärares syn på samtal och samtalens roll i verksamheten.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Malin Masth; [2021]

Nyckelord: Förskola; samtal; kommunikation; delaktighet;

Sammanfattning: Syftet i detta examensarbete är att synliggöra hur lärare i förskolan ser på samtal, vilka former av samtal de anser förekommer och hur lärarna anser att dessa används i den dagliga verksamheten. Arbetet utgår teoretiskt från det sociokulturella perspektivet. Frågeställningarna besvaras genom tidigare forskning kring samtal i förskolan samt genom fem kvalitativa semistrukturerade digitala intervjuer från olika förskolor. Data har analyserats utifrån den fenomenografiska ansatsen (Dahlgren & Johansson, 2015). Resultatet visar att lärarna anser att samtal är viktiga för barnens utveckling samt är något som sker hela tiden i verksamheten. Vidare menar lärarna att det existerar olika samtal så som spontana och planerade samtal där den som styr samtalen är beroende på om samtalen är spontana eller planerade. Lärarna lyfter även att det existerar olika typer av kommunikation där bland annat kroppsspråket är betydande samt lärarnas egen syn på sin roll i samtalen och hur de kan stödja barnen i deras språkliga utveckling. Vidare visar resultatet att lärarna gör barnen delaktiga i samtal genom att anpassa sitt språk samt vara engagerade och nyfikna i det barnen gör och intresserar sig för. Denna studie har bidragit till ökad reflektion kring samtal i förskolan och hur lärande kan förmedlas i olika situationer som uppstår i den dagliga verksamheten genom att samtliga intervjuade lärare uttryckte att intervjufrågorna var intressanta och tankeväckande. Studier av det här slaget kan även användas i lärarlag, då en av de intervjuade lärarna även bad att få intervjuguiden för vidare reflektion i arbetslaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)