Att fostra till tolerans : Mellanstadielärares uppfattningar om att arbeta med värdegrunden

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Författare: Elin Käll; [2021]

Nyckelord: Fostran; tolerans; värdegrund; mellanstadielärare;

Sammanfattning: Alla barn i Sverige går i skolan, vi har obligatorisk skolgång från förskoleklass tillårskurs 9, vilket gör skolan till en institution som engagerar väldigt många. Denpolitiska styrningen av skolan sker genom styrdokument, och värderingsmässigtstyrs den svenska skolan av den del i Läroplanen som kallas värdegrund. Mångaläroplansteoretiska forskare har ägnat sig åt studier vad gäller formuleringarna istyrdokument, men färre studier är gjorda på lärares uppfattningar om hur det äratt göra sin praktik efter dessa. Studiens syfte är att beskriva sexmellanstadielärares uppfattning om att fostra elever till de grundläggandedemokratiska värden som lyfts fram i värdegrunden i rådande läroplan, Lgr -11(Skolverket, 2011) genom tolerans. Vilket är viktigt för att förstå komplexiteten ilärarnas fostransuppdrag. Undersökningen var en fallstudie av kvalitativ ansatsoch genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Studien hade trefrågeställningar: Vad anser mellanstadielärare karaktäriserar fostran till tolerans?Vad är mellanstadielärares främsta mål med att fostra till tolerans? Hur kanmellanstadielärares uppfattning om att fostra till tolerans tolkas? Resultatet hartolkats hermeneutiskt och resulterar i tolkningen att mellanstadielärare har skildauppfattningar om vad tolerans betyder. Detta gör att även om målen ivärdegrunden framstår som tydliga är gestaltning och förmedling av dessa genomtolerans ett mer otydligt uppdrag som kantas av dilemman av olika karaktär.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)